Tags

, , ,

4 mei herdenken we.

Zahra vroeg het me drie jaar geleden, ik schreef er een Blog over. ‘Waar denk je aan?’ vroeg ze mij toen. Deze week gaf ze aan dat ze dacht aan Anne Frank, veel meer namen en personen kwamen niet bij haar naar boven.

Op haar leeftijd kende ik de boekenplank in de bibliotheek die over WO2 ging, bijna uit mijn hoofd. Ik las graag geschiedenisboeken. Met een broodtrommel in mijn tas ging ik naar de bibliotheek, zat daar een aantal uur en en las boeken over Peter de Grote, Victoria, Karel de Grote, maar ik was vooral geboeid door de boeken over WO2.

Ik las persoonlijke verhalen, verhalen over Anne Frank, over Hitler, Himmler. Ik las over concentratiekampen, de NSB en het verzet. Ik weet niet wat me er zo in trok. Misschien kwam het ook wel door de verhalen die ik via mijn opa en oma hoorde. Nu nog lees ik graag boeken over WO2. De kast staat er vol mee.

IMG_0507

Ik voel afschuw bij zoveel geweld en verraad. Hoe kan het dat mensen zo wreed kunnen zijn? Voorbeeldige vaders en moeders, die zoveel levens kapot maakten. Tegelijk ook mijn bewondering voor mensen die in verzet kwamen, onderduikers hielpen of hun leven gaven om ons land te bevrijden.

Ik kan me ondanks alle boeken zo slecht een voorstelling maken van WO2. Zelfs het bezoek aan Auschwitz was onwerkelijk. Lopen langs gruwelijke beelden en vitrines, terwijl de zon schijnt, de vogels fluiten. Wetende dat je straks weer terug loopt, het kamp uit. Zoveel Joden, zigeuners, homo’s, verzetsmensen…..zoveel keerden niet terug naar huis. Vermoord. Met hen stierf hun stem weg, hun lach en hun verhalen. Familiebanden voorgoed verbroken, littekens die voelbaar blijven door generaties heen.

Ik vroeg het vanmorgen aan de kinderen of ze wisten wat 4 mei inhield. ‘Dan denken we aan alle mensen die gestorven zijn in de oorlog’ vatte Aron het samen. Zo is het ook. Denken aan slachtoffers en jezelf misschien ook wel de vraag stellen: ‘Wat doe ik er zelf aan om de vrijheid, ook die van individuen, te beschermen? Hoe tolerant ben ik zelf? Hoe betrouwbaar ben ik? Hoe veilig is het bij mij?’

4 mei herdenken we.